Städning som löneförmån

För företag som vill erbjuda sina anställda städning som löneförmån uppstår ofta frågetecken kring hur detta skall hanteras rent praktiskt för att medge hemstädning med bibehållet rut-avdrag. Nedan följer ett förslag till hantering.

Hantering städning som löneförmån

Vid löneförmån i regelrätt mening kan man inte använda sig av fakturamodellen, dvs. ge skattereduktionen i samband med köpet, köparen (den anställde) får själv ansöka om skattereduktionen i deklarationen året efter.

Men om arbetsgivaren skall betala fakturan, utställd till den anställde med rutavdrag, samtidigt ger den anställda en extralön samt ett motsvarande nettolöneavdrag går det bra.

Exempel:

  • Den anställde köper städning för 2 000 kr hos städleverantör Städ AB.
  • Städ AB skickar en faktura som är utställd till den anställde men fakturan läggs i ett kuvert adresserat till den anställdes arbetsgivare (eller givetvis att den anställde själv ger fakturan till sin arbetsgivare).
  • Fakturan omfattar totalt 2 000 kr minus 1 000 kr i rut-avdrag vilket ger en faktura med ”Att betala” på 1 000 kr.

Den anställdes lönebesked kommer då att se ut enligt nedan:

  • Lön                                   30 0000 kr
  • Extralön                            1 000 kr
  • Summa lön                       31 000 kr
  • Skatt på 31 000 kr           10 000 kr
  • Nettolöneavdrag             -1 000 kr
  • Summa utbetalas            20 000 kr

Leverantören ansöker om skattereduktion som vanligt när arbetsgivaren betalat för fakturan.

Merkostnaden för arbetsgivaren blir då den anställdes extralön + arbetsgivaravgifter och för den anställde utgörs kostnaden av den skatt som extralönenen innebär.