Skattereduktion (Rut/rot) på kundkortet

Inställningar på kundkortet

Privatkunder får automatiskt rut- och rotavdrag på fakturan om en sådan tjänst faktureras. Företag kan aldrig erhålla rut/rotavdrag även om en sådan tjänst skulle faktureras av misstag. Om en privatkund inte önskar erhålla rut/rot kan man fortsätta att fakturera sådana tjänster men först efter att inställningarna för skattereduktion för kunden ändrats till "Nej - aldrig" eller "Nej -slut". Vid val "Nej - slut" kommer inställningen ändras vid nytt år men "Nej -aldrig" finns inställningen tills man aktivt ändrar. 

Kund önskar ej ha Rut/rotavdrag

På kundkortet ändras inställningarna för Rut/rot-avdrag vid flik Fakturering och i rullista för Skattereduktion.

  • ”Avdrag: Ja” – Kunden erhåller skatteavdrag på fakturan.
  • ”Avdrag: Nej, slut” – Kunden erhåller inte skatteavdrag på fakturan under innevarande år. Vid nytt kalenderår erhåller kunden per automatik igen status ”Avdrag: Ja”.
  • ”Avdrag: Nej, aldrig” – Kunden erhåller inte skattereduktion till dess värdet ändras manuellt.

Kontaktpersoner

Kontaktpersoner läggs till eller redigeras i kundkortet under flik "Kontaktpersoner".

Om rut/rotavdrag skall dras på kontaktpersonen läggs personnummer och procentsats för avdrag (10-100%) in och sparas. Resterande procent regleras sedan automatiskt mot kund vid Rut/rot-begäran.  

Ifall kund inte skall stå för skatteavdraget alls utan bara kontaktperson skall kunden ha inställning skattereduktion ”Ja” och att kontaktpersonens procent skall vara 100%.