Skapa tjänster


De tjänster och materiel som läggs upp i TimeWave har en direkt koppling till utfallet på de fakturor som genereras. I tjänster anges om dessa är rut-tjänster, vilken betalningsenhet (kr/st kr/tim etc). Tjänstens inställningar har sedan en direkt koppling till utfallet på faktura, varför det är viktigt att ställa in sina tjänster rätt!

Alla tjänster läggs in i "Mitt Timewave" ( image-png-Jun-10-2024-08-04-22-2192-AM) → Verksamhet → Tjänster, både de som avser arbeten och de som hanterar personalfrånvaro etc.

 

Klicka på "Ny tjänst".

Pop-up rutan för ny tjänst. Endast ett par av rutorna behöver fyllas i såsom namn och pris, resten är val genom rullistorna. 

  • Namn – namnge tjänsten, t.ex. ”Hemstäd varannan vecka”. Det är detta namn som visas på fakturan. Även frånvaro läggs upp som tjänst och namnges t ex "Sjuk", "Semester" och visas då på den bokningen i schemavyn.
  • Beskrivning – för eventuell ytterligare beskrivning av tjänsten.
  • Kategori – välj lämplig kategori, t.ex. "Privat -avtal" eller "Personal -frånvaro".
  • Tjänstetyp – välj vilket/vilka underlag tjänsten ska generera:

Faktura och löneunderlag = utförda bokningar ger underlag för både faktura och lön
Faktura = utförda bokningar ger endast fakturaunderlag, t ex inställelse avgift. 
Löneunderlag = utförda bokningar ger endast löneunderlag, t.ex. kontorsarbete 
Frånvaro  = genererar löneunderlag, t.ex. sjuk, vab, semester

  • Debiteringstyp – Tjänster som skall faktureras skall förstås ha debiteringtyp "Debiterbar". Men det finns scenarier där man har en tjänst av typen ”Löneunderlag”, d.v.s. en tjänst som ej genererar underlag för fakturering och därmed ingen intäkt ändå skall klassas som "Debiterbar" mest för att kunna få ett korrekt TB. 
    • Exempel: En företagskund faktureras med en fast kostnad på 10 000 kr/månad, detta oavsett arbetsåtgång. Arbetsordern läggs upp med en AO-rad med tjänst som återkommer en gång per månad och då ger underlag för fakturering. Till denna rad kopplas ingen anställd. Städ skall dock utföras hos kunden varje måndag 08-00 – 16.00. För detta läggs en ytterligare AO-rad med en tjänst som ej påverkar faktura, d.v.s. en AO-rad som enbart styr personalen, men inte generera fakturaunderlag. I detta fall kan man tänka sig att tjänsten som styr personal till kund varje månad skall klassas som ”Debiterbar” då man erhåller en intäkt för denna tjänst via en annan tjänst.
  • Konto – välj bokföringskonto för tjänsten, s.k. 30-konto (se företagets kontoplan). 
  • Visa på faktura – förval ifall tjänsten ska visas på fakturan eller ej (gäller tjänster som används som underrader). Kan ändras i arbetsordern.
  • Valbar i Mobile – detta alternativ visas enbart för tjänster med Tjänstetyp "Frånvaro" eller "Löneunderlag". Om ”Valbar i Mobile” sätts till ”Ja” kan anställda via sina mobila inlogg lägga in tjänsten. 
  • Timpottstjänst – väljs för abonnemangstjänster (kr/mån). När en kund faktureras för en timpottstjänst beräknas kundens timpott automatiskt och loggas på kundkortet. Notera att timpottshantering skiljer sig från ordinarie fakturering på ett flertal sätt. 
  • Enhet – välj mellan grundenheterna kr/styck, kr/timme och kr/faktura. Det går även att skapa egna enheter under ( image-png-Jun-10-2024-08-04-22-2192-AM) → Verksamhet → Enheter 
  • Pris – pris för tjänst anges i kr exklusive moms. När tjänsten kopplas till en arbetsorder hämtas detta pris, det kan dock ändras i arbetsordern eller läggas på en rabatt.
  • Min.pris – ange minimisumma för tjänsten. Valfritt alternativ. Kan ändras i arbetsordern.
  • Momssats – välj mellan 0%, 6%, 12% och 25%. Momsen läggs automatiskt till på fakturan och i arbetsordern.
  • Avdragsgill – välj ifall tjänsten innefattar RUT- respektive ROT-avdrag. Vid val av RUT eller ROT får även rätt undergrupp väljas. RUT och ROT regleras automatiskt på fakturan. Får kunden slut på RUT-avdraget under årets lopp hanteras detta via inställning på kundkortet, för vidare hantering se aktuellt hjälpavsnitt.
  • Intervall – förval ifall tjänsten är av återkommande karaktär, exempelvis 1 gång/vecka varpå intervall blir förvalt i arbetsorder. Kan även väljas/ändras i arbetsordern. För enstaka tjänst väljs inget intervall.
  • Timpottsvärde – vid valet ”Ja” på Timpottstjänst anges tjänstens värde av timpotten i antal timmar. Notera att timpottshantering skiljer sig från ordinarie fakturering på ett flertal sätt. För mer information om timpott ta del av aktuellt hjälpavsnitt.