Skapa och skicka påminnelser

Att skapa påminnelser för fakturor sker i två steg. Först markeras de fakturor som skall påminnas under ”Fakturering” → ”, och påminnelser skapas. Därefter återfinns påminnelserna på sidan ”Fakturering” → ”Påminnelser” där man skickar dem till kund.

 

Skapa påminnelser

På sidan Fakturering → Fakturor, markera önskad faktura genom att klicka i kryssrutan längst till vänster om fakturan och klicka på symbolen Skapa påminnelser  skapa_paminnelse  i symbolmenyn högst upp på sidan. 

Skicka påminnelse

När påminnelser skapats återfinns dessa på sidan Fakturering → Påminnelser. Markera påminnelser som skall skickas och välj sedan att skriva ut dem eller skicka dem med e-post.

När påminnelser har skickats anges datum i kolumnen Påminnelse – skickad datum.

Med Status (Betald & Ej betald) avses betalstatus för påminnelseavgiften. Fakturans betalstatus anges i kolumnen Faktura – betald.

Om kund betalar sin faktura utan påminnelse kan påminnelseavgiften antingen ”raderas” eller sättas som ”kundförlust”, alternativt skapa en PDF av den befintliga påminnelsen där det kommer att framgå att endast påminnelseavgiften kvarstår att betala.