Redigera/avboka en bokning

Redigera tid/datum eller avboka en bokning i ett återkommande uppdrag.

För att redigera ett enstaka tillfälle i ett återkommande uppdrag, till exempel vid röda dagar görs detta enklast via bokningslistan (Schema → Bokningslista).

  1. Klicka på symbolen ”Visa bokningsinformation” ( uppdragsinformation) vid den aktuella bokningen.
  2. I popuprutan som framträder, klicka på redigeringssymbolen () vid den bokning där ändringen ska göras.
  3. Välj om det skall påverka just denna bokning (anställd) eller "Hela uppdraget" vilket påverkar alla anställda bokade på samma uppdrag vid detta tillfälle - dock ej kommande uppdrag.
  4. Klicka på ”Spara”.

 

En eller flera bokningar kan avbokas i bokningslistan genom att klicka i kryssrutan längst till vänster vid bokningen och sedan klicka på symbolen ”Avboka”. Just detta tillfälle avbokas men kommande bokningar ligger kvar som vanligt.

 
Observera att bokningar som godkänts och lästs ned till fakturaunderlag inte kan redigeras eller avbokas, dock kan bokningar som raderats ur fakturaunderlag samt bokningar som tillhör krediterade fakturor raderas. (I uppdragslistan kan man se vilka rader som gått till ett fakturaunderlag med starkare färg på sedeln  )