Ny kund

Lägga upp en ny kund i Timewave gör du enkelt. 

 

1. Gå in på Kunder → Sökning  och klicka på ikon "Ny kund"

2. Välj om det är t ex privat- eller företagskund. Under Mitt Timewave (image-png-Jun-10-2024-08-04-22-2192-AM) kan även andra kundkategorier läggas upp, exempelvis bostadsrättsförening.

3. Lägg in adressuppgifter, område mm. Timewave har även en adresshämtningsfunktion som tillval där adress fylls i automatiskt vid ifyllt personnummer och klick på "molnet".

4. Vid fält för "Betalning" väljer du  bl. a hur kunden skall få sina fakturor. 

Betalsätt

Utskrift = per post, dvs ni skriver ut och postar själva.

E-post (PDF) = Skickas till kundens mail. Observera att fältet E-post Faktura behöver vara ifyllt. 

Dessa två betalsätt ingår i TW:s licenser.

Timewave erbjuder även betalsätten nedan som tillval till sin plus-licens;

Autogiro

E-faktura 

E-print - utskrift via 21 gram

Kivra

Fakturamallar läggs upp under "Mitt Timewave" (image-png-May-21-2024-08-39-51-6804-AM) och Verksamhet → Fakturamallar.

Skattereduktion = RUT/ROT för privatpersoner. Om kund har slut på RUT för året väljs "Nej, slut", detta återställs till "Ja" per automatik vid årsskiftet. Om kund ej kan nyttja rut alls väljs "Nej aldrig". Vid inställningen för företagskund är skattereduktion ej valbar. 

Manuell timpott kan väljas om man använder timpottstjänster och själv vill lägga in och dra ur timpotten. Se mer under timpott. 

Risk Gör det möjligt att lägga in en varning om kunden är extra krävande, alltid betalar sent etc. 1-5 per default men text kan läggas till under "Mitt Timewave" (image-png-Jun-10-2024-08-04-22-2192-AM) och Verksamhet Kund → Risk.